Na osnovu Odluke Vlade Republike Srbije o proglašenju vanrednog stanja zbog složene epidemiološke situacije i privremene obustave neposrednog obrazovno-vaspitnog rada u ustanovama na teritoriji Republike Srbije, 17. marta 2020. godine započelo je emitovanje časova nastave putem javnog medijskog servisa. U periodu do 15. juna 2020. godine, putem televizijskih kanala i multimedijskih internet platformi, emitovani su časovi nastave za učenike osnovnih i srednjih škola, uključujući i časove pripremne nastave za završni ispit, kao i časove posvećene analizi zadataka u okviru samoprocene znanja i probnog završnog ispita. Istovremeno, u skladu sa dostavljenim uputstvima, škole su započele organizaciju obrazovno-vaspitnog rada putem nastave na daljinu za svoje učenike.

 

Ministarstvo je ovaj poduhvat, prvi put u istoriji obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji, realizovalo u saradnji sa partnerima – Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, zaposlenim u školama, domaćim i međunarodnim institucijama i organizacijama, kao i društveno odgovornim kompanijama, koji su pružili stručnu, logističku i materijalnu podršku. U ovom procesu, kao i svakoj novini koja se primenjuje, postojali su određeni izazovi na koje se odgovaralo u najkraćem mogućem roku. Svim partnerima u realizaciji nastave na daljinu, učenicima i njihovim roditeljima, a naročito nastavnicima, Ministarstvo je zahvalno na angažovanju, posvećenosti i spremnosti da doprinesu obezbeđivanju ostvarivanja prava na obrazovanje u uslovima vanrednog stanja i aktivnom učešću. Ministarstvo je svoju zahvalnost više puta iskazalo u toku trajanja nastave i neposredno po njenom završetku. Zahvalnost i ovom prilikom ističemo, a što će kroz konkretne mere i aktivnosti biti vidljivo u narednom periodu, odnosno po okončanju procedura koje su u toku.

 

Nastavnici koji su pripremali i snimali časove delegirani su od strane relevenatnih institucija i organizacija – Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, stručnih društava i zajednica škola, a pre svega od strane škola u kojima su zaposleni, posredstvom nadležnih školskih uprava.

 

U toku je intenzivni rad na pripremi uslova i obezbeđivanju podrške školama u oblasti planiranja, organizovanja i razvoja modela ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada, koji će se primenjivati u školskoj 2020/2021. godini, u zavisnosti od aktuelne epidemiološke situacije. Cilj ovih aktivnosti jeste obezbeđivanje zaštite zdravlja učenika i zaposlenih, sprečavanja širenja infekcije i zaraznih bolesti, kao i ostvarivanja prava na obrazovanje učenika. Ministarstvo u nastavku saradnje sa partnerima za potrebe nastave na daljinu, na osnovu planova koje je pripremio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, formira bazu časova nastave za emitovanje na javnom medijskom servisu, koja će biti dostupna svim učenicima na teritoriji Republike Srbije, a koju i škole mogu da koriste u slučaju vanrednog stanja ili drugih vanrednih situacija i okolnosti, kao i u redovnim okolnostima, prema proceni nastavnika i škole.

 

U pojedinim medijima i na društvenim mrežama, pojavio se tekst službene elektronske pošte Ministarstva upućene zbog poziva za nastavak saradnje delegiranim nastavnicima i u vezi sa tim istovremeno i odgovor jedne od njih, učiteljice Tanje Kurtić iz Osnovne škole „Jovan Ristić“ iz Borče.

 

Tanja Kurtić delegirana je od strane svoje škole, posredstvom Školske uprave Beograd, čime je postala kandidat, a nakon uspešno realizovanog probnog snimanja i član tima učitelja koji su snimali časove za emitovanje putem javnog medijskog servisa. Ukupno je snimila 12 časova razredne nastave iz više predmeta za učenike drugog razreda osnovne škole. Na upit Ministarstva iskazala je potrebu za računarom, koji joj je obezbeđen i na koji je instaliran odgovarajući legalan operativni sistem i licencirani softver. Dakle, u intervjuu i obraćanju Tanje Kurtić navedena je neistina da je reč o „protivzakonitom radu“ koji se ogleda u upotrebi nelegalnog softvera, što ovom prilikom Ministarstvo oštro demantujemo i za šta postoje čvrsti materijalni dokazi. Računari su obezbeđeni svim nastavnicima koji su na upit Ministarstva ili naknadno u toku rada, iskazali potrebu i na svim navedenim računarima sve je u potpunosti legalno. Pojedini nastavnici su po sopstvenoj želji prilikom snimanja časova, a na osnovu prethodnog iskustva, koristili i besplatne softvere koji daju mogućnost dobijanja video formata pogodnog za televizijsko emitovanje.

 

Na postojanje problema u radu dodeljenog računara, nije ukazano ni jednom prilikom. Ni sama Tanja Kurtić nije nijednom izaskazala svoje nezadovoljstvo načinom organizacije i komunikacije sa predstavnicima Ministarstva i drugim učesnicima, efektima i rezultatima rada nastave na daljinu ili u bilo kojoj drugoj oblasti. Isticane su reči zahvalnosti za razumevanje, povratnu informaciju, podršku, priliku za stručno usavršavanje, dobru saradnju, koje je Tanja Kurtić upućivala Ministarstvu. Ne može se steći drugačiji utisak ni nakon sastanka koji je održan u Ministarstvu sa Tanjom Kurtić.

 

Stoga se postavlja veliko pitanje koja je motivacija i šta je pozadina ovakvog načina i sadržaja obraćanja dva meseca po okončanju emitovanja nastave, bez ikakvih prethodnih informacija u toku i neposredno po završetku emitovanja?

 

Namera Ministarstva nije da ovom prilikom komentariše upotrebu rečnika koji je neprimeren profesiji kojoj pripada, ni da daje argumente kojima će kvalifikovati iskazanu stručnost u navedenim javnim obraćanjima Tanje Kurtić.

 

Stručnoj javnosti poznato je da sve škole na teritoriji Republike Srbije ostvaruju obrazovno-vaspitni rad na osnovu jedinstvenog propisanog plana i programa nastave i učenja, da postoji razlika između propisanog plana i programa i školskih programa, globalnih i operativnih planova na nivou ustanove, da udžbenik bira škola u skladu sa zakonom, a ne Ministarstvo, da isti nije osnov za rad, već je nastavno sredstvo koje se koristi u nastavi u skladu sa procenom nastavnika kada i na koji način će sadržaji udžbenika doprineti ostvarivanju cilja konkretnog časa, kao i nastavno sredstvo koje služi za samostalni rad učenika.

 

Namera Ministarstva jeste da iskaže da izuzetno ceni i uvažava mišljenje iskusnih praktičara i poznavalaca obrazovno-vaspitnog rada, da uvažava kritike i stručno zasnovane argumente na bazi kojih između ostalog planira svoje dalje aktivnosti i unapređuje postojeću praksu