Na konferenciji za novinare u Vladi Srbije danas su predstavljeni rezultati međunarodnog PISA testiranja postignuća učenika za 2018. godinu.

Prema tim rezultatima u Srbiji prosečno postignuće na skali matematičke pismenosti iznosi 448 bodova, na skali čitalačke pismenosti 439,  na skali naučne pismenosti 440 bodova, dok je prosečno postignuće u OECD zemljama oko 500 bodova.

Postignuća učenika iz Srbije, u odnosu na druge zemlje iz regiona, bolja su od postignuća učenika iz Crne Gore, Severne Makedonije i Bosne i Hercegovine, a slabije od postignuća učenika iz Hrvatske, Slovenije, Mađarske i Poljske.

Ključni nalazi studije pokazali su i da u odnosu na prethodni PISA ciklus nisu uočene značajne razlike u postignuću učenika.

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević ocenio je danas na konferenciji za novinare da je stiglo vreme da se mnogo više ulaže u obrazovanje i da budžeti moraju da se „drastično povećaju“.

Ono što je bitno je da smo još 2016. godine shvatili da mnogo toga mora iz korena da se promeni zbog čega je i započeta reforma obrazovanja na svim nivoima. Suština je u promeni paradigme kada je reč o prenošenju znanja. Poenta je da se dođe do projektne nastave, da se rade međupredmetne kompetencije i da kompetencije koja deca stiču mogu da iskažu kroz primenu stečenih znanja. To meri PISA, rekao je on.

Ministar prosvete rekao je da je umereni optimista da će se rezultati popraviti 2021. godine, ali da se ozbiljniji pomak očekuje 2024. godine, zbog vremena koje je potrebno da se osete efekti reformi.

On je objasnio  da je dosta toga već urađeno, da je reforma plana i programa krenula u školskoj 2018/2019, i to za prvi i peti razred osnovne škole i prvi razred gimnazija, dok ove godine po reformisanom programu ide drugi i šesti razred osnovne i druga godina gimnazija.

U Srbiji je testirano ukupno 8.442 petnaestogodišnjaka, koji su uglavnom učenici prvog razreda srednje škole. Osim matematičke, čitalačke i naučne pismenosti, učenici su prvi put radili i test iz finansijske pismenosti i opšte kompetencije.

Međunarodni program procene učeničkih postignuća – PISA (Programme for International Student Assessment) je u ovom trenutku najobuhvatnije istraživanje u oblasti obrazovanja. Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) prvi put je pokrenula ovu studiju 1997. godine. U istraživanju koje je sprovedeno prošle godine učestvovalo je 79 zemalja sveta uključujući i Srbiju.

Srbija  je peti put učestvovala u studiji i to u ciklusima 2003, 2006, 2009, 2012. i 2018. godine.