Nastava u 84 srednje stručne škole u Srbiji realizuje se kroz neki od ukupno 32 dualna obrazovna profila, što znači da je u ovom trenutku 23 odsto škola uključeno u dualni obrazovni sistem, čija potpuna primena počinje od školske 2019/2020. godine.

To je zaključeno na konferenciji „Dualno obrazovanje u Srbiji 2018: tekući rezultati i budući izazovi” koji je organizovala Švajcarsko-srpske trgovinske komore.

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević rekao je na konferenciji da je prilikom kreiranja Nacionalnog modela dualnog obrazovanja, švajcarski sistem predstavljao uzor u formulisanju modela.

Taj model je prilagođen uslovima u Srbiji, i imamo veliku podršku Švajcarske u implementaciji kroz zajedničke projekte. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa domaćim i stranim partnerima trenutno radi na izradi metodologije za implementaciju dualnog obrazovanja i okvira za monitoring i evaluaciju. Svi obrazovni profili usklađeni su sa standardom kvalifikacije i planom i programom nastave i učenja, rekao je Šarčević.

Ukupan broj učenika u dualnom obrazovanju je 4.500, dok je ove školske godine 3.500 đaka upisano u dualne obrazovne profile. Takođe, ove godine je oko 600 kompanija iskazalo zainteresovanost da se u njima sprovodi učenje kroz rad za učenike koji su upisali dualne obrazovne profile.

U tekućoj školskoj godini uvedeno je 12 novih profila u skladu sa potrebama tržišta rada, u oblastima informacionih tehnologija, mašinstva, građevine, proizvodnje i prerade hrane, hotelijerstva i turizma i drugih oblasti.

Izrađen je i Pravilnik o učeničkim zadrugama, po kom škola može da osnuje učeničku zadrugu sa ciljem podsticanja razvijanja pozitivnog odnosa učenika prema radu i profesionalne orijentacije, povezivanja nastave sa svetom rada, razvijanja svesti o odgovornosti za preuzete obaveze, kao i razvoja pozitivnog odnosa prema timskom radu i preduzetništvu.

Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež istakao je da „sada vidi da borba koju je započeo pre tri godine za reformu obrazovnog sistema može da se završi pobedom“.

Na početku su svaku ideju o transformaciji obrazovnog sistema u skladu sa potrebama privrede svi hvalili kao dobru, ali su rekli da je to nemoguće za sprovođenje, rekao je Čadež.

Dodao je da će se promene obrazovnog sitema nastaviti i da deca koja upišu srednje stručne škole imaju budućnost.

Ambasador Švajcarske u Srbiji Filip Ge izjavio je da je važno pitanje kako povezati obrazovanje sa poslovnim svetom.

Usvajanje Zakona o dualnom obrazovanju i Zakona o kvalifikacijama pokazuju opredeljenost Srbije, ali ostaje da se vidi kako će ti zakoni biti primenjeni u praksi, rekao je Ge na konferenciji.

On je naglasio da će u naredne četiri godine za zapošljavanje mladih u Srbiji Švajcarska uložiti devet miliona evra.

Predsednik Švajcarsko-srpske trgovinske komore Majo Mićović kazao je da će uvođenje autohtonog modela dualnog obrazovanja omogućiti lakše zapošljavanje mladih u Srbiji.

To će omogućiti kvalitetnu zapošljivost srpskih mladih kadrova, priliku inostranim i domaćim privrednicima da lakše nađu saradnike za svoje projekte i svakako, daće priliku mladima da ne odlaze u svet, već ostanu u zemlji, rekao je on.

Na konferenciji su govorili i pomoćnica ministra prosvete za dualno i preduzetničko obrazovanje Gabrijel Grujić i šef Odeljenja za istraživanje obrazovnih sistema Švajcarskog ekonomskog instituta pri Federalnom institutu za tehnologiju u Cirihu Ursula Renold.