Настава у 84 средње стручне школе у Србији реализује се кроз неки од укупно 32 дуална образовна профила, што значи да је у овом тренутку 23 одсто школа укључено у дуални образовни систем, чија потпуна примена почиње од школске 2019/2020. године.

То је закључено на конференцији „Дуално образовање у Србији 2018: текући резултати и будући изазови” који је организовала Швајцарско-српске трговинске коморе.

Министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шарчевић рекао је на конференцији да је приликом креирања Националног модела дуалног образовања, швајцарски систем представљао узор у формулисању модела.

Тај модел је прилагођен условима у Србији, и имамо велику подршку Швајцарске у имплементацији кроз заједничке пројекте. Министарство просвете, науке и технолошког развоја у сарадњи са домаћим и страним партнерима тренутно ради на изради методологије за имплементацију дуалног образовања и оквира за мониторинг и евалуацију. Сви образовни профили усклађени су са стандардом квалификације и планом и програмом наставе и учења, рекао је Шарчевић.

Укупан број ученика у дуалном образовању је 4.500, док је ове школске године 3.500 ђака уписано у дуалне образовне профиле. Такође, ове године је око 600 компанија исказало заинтересованост да се у њима спроводи учење кроз рад за ученике који су уписали дуалне образовне профиле.

У текућој школској години уведено је 12 нових профила у складу са потребама тржишта рада, у областима информационих технологија, машинства, грађевине, производње и прераде хране, хотелијерства и туризма и других области.

Израђен је и Правилник о ученичким задругама, по ком школа може да оснује ученичку задругу са циљем подстицања развијања позитивног односа ученика према раду и професионалне оријентације, повезивања наставе са светом рада, развијања свести о одговорности за преузете обавезе, као и развоја позитивног односа према тимском раду и предузетништву.

Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж истакао је да „сада види да борба коју је започео пре три године за реформу образовног система може да се заврши победом“.

На почетку су сваку идеју о трансформацији образовног система у складу са потребама привреде сви хвалили као добру, али су рекли да је то немогуће за спровођење, рекао је Чадеж.

Додао је да ће се промене образовног ситема наставити и да деца која упишу средње стручне школе имају будућност.

Амбасадор Швајцарске у Србији Филип Ге изјавио је да је важно питање како повезати образовање са пословним светом.

Усвајање Закона о дуалном образовању и Закона о квалификацијама показују опредељеност Србије, али остаје да се види како ће ти закони бити примењени у пракси, рекао је Ге на конференцији.

Он је нагласио да ће у наредне четири године за запошљавање младих у Србији Швајцарска уложити девет милиона евра.

Председник Швајцарско-српске трговинске коморе Мајо Мићовић казао је да ће увођење аутохтоног модела дуалног образовања омогућити лакше запошљавање младих у Србији.

То ће омогућити квалитетну запошљивост српских младих кадрова, прилику иностраним и домаћим привредницима да лакше нађу сараднике за своје пројекте и свакако, даће прилику младима да не одлазе у свет, већ остану у земљи, рекао је он.

На конференцији су говорили и помоћница министра просвете за дуално и предузетничко образовање Габријел Грујић и шеф Одељења за истраживање образовних система Швајцарског економског института при Федералном институту за технологију у Цириху Урсула Ренолд.