Влада Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја и Иницијатива „Дигитална Србија“ представили су данас још два нова Мастер 4.0 програма – креативна индустрија који ће повезати свет технологије и свет уметности.

Ови програми, настали кроз блиску сарадњу државних универзитета у Београду и Kрагујевцу с једне и више од десет компанија с друге стране, образоваће кадар неопходан за даљи развој домаће индустрије видео-игара коју је глобална организација Startup Genome из Сан Франциска недавно други пут издвојила као један од два подсектора домаће дигиталне индустрије са највећим потенцијалом

Прошле године успешно су покренути четири мултидисциплинарна програма усмерена на спајање техничких и бизнис знања на универзитетима у Београду, Kрагујевцу и Нишу.

На конференцији за медије у Галерији легату Милице Зорић и Родољуба Чолаковића у Београду председница Владе Ана Брнабић  изјавила је да мултидисциплинарне програме укључује све више факултета у Србији и да је њихов циљ  образовање кадра који је неопходан за даљи развој домаће индустрије видео-игара.

Премијерка је изразила задовољство због тога што високошколске установе у Србији разумеју и подржавају реформисани приступ у систему образовања, који ће донети потпуно нову вредност за младе и друштво у целини.

Она је указала на то да у тим програмима учествује приближно 13 државних факултета, више од 300 домаћих и страних предавача и 75 компанија, а да кроз њих студенти добијају много више него у уобичајеним мастер програмима.

Према њеним речима, мастер програми 4.0 укључују потпуно разнолике факултете, попут Факултета уметности и Математичког факултета.

Из тога ће за годину и по дана изаћи потпуно нова вредност за младе и друштво, навела је премијерка, нагласивши да тако млади имају више могућности да остану и раде у Србији.

Брнабић је истакла да Влада настоји да им за то створи најбоље могуће услове, при чему је подсетила на то да су млади који после школовања оснују своје фирме у првих 12 месеци рада ослобођени плаћања пореза и доприноса, а да је припремљен и програм „Моја прва плата“ који им пружа шансу да стекну радно искуство и лакше се запосле.

Министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шарчевић поручио је да је мултидисциплинарност нужност савременог света, додајући да је у Стратегији образовања до 2027. године, чија је израда у завршној фази, образовање за уметничке групације и занимања све присутније.

Донели смо и Стратегију паметних специјализација у којој је креативна индустрија један од четири велика циља која желимо да остваримо, предочио је Шарчевић.

Овом приликом не сарађују само два, него три универзитета и мислим да је то само почетак. Универзитет уметности ће имати неку нову димензију кроз сарадњу са другим универзитетима, у овом случају са Математичким факултетом Универзитета у Београду, а слично је и са групом факултета Универзитета у Kрагујевцу, рекао је Шарчевић. 

Он је подсетио и да је од ове у гимназијама, у четири града — Београду, Kрагујевцу, Kрушевцу и Новом Саду уведен нови смер за ученике са посебним способностима за сценску и аудио-визуелну уметност, који ће, према речима министра, своје школовање сигурно наставити кроз овакве програме.

Наиме, на идеју и предлог Иницијативе „Дигитална Србија“, почетком марта ове године Министарство просвете, науке и технолошког развоја расписало је Јавни позив за избор мултидисциплинарних мастер студијских програма који би повезали техничке и природно-математичке са уметничким факултетима, као и са компанијама које послују на тржишту креативних индустрија. Носиоци два програма који су, одлуком комисије састављене од представника државних институција, привреде и високошколских установа из иностранства, добили средства за реализацију су београдски Универзитет уметности у сарадњи са Математичким факултетом, односно факултети Универзитета у Kрагујевцу.

Kао резултат Јавног позива, а кроз дијалог академске и пословне заједнице, оба конзорцијума су се определила да се фокусирају на гејминг индустрију — развијени су мастер програми Развој компјутерских игара у Kрагујевцу и Уметност и дизајн видео-игара у Београду.

Ректор Универзитета у Крагујевцу Ненад Филиповић рекао је да је тај универзитет већ годину дана у Мастер програму 4.0, и да су  прошле године уписана 24 студента на програм мастер ИТ 4.0, од којих 80 одсто већ ради у компанијама широм Србије.

Вршилац дужности ректора Универзитета уметности у Београду Мирјана Николић указала је на то да уметност полако постаје саставни део свих привредних и научних области и дисциплина, што даје посебну могућност студентима тог универзитета да искажу своју креативност и потенцијале.

Николић је објаснила да ће из новог мастер програма проистећи три кратка програма – 3Д моделовање, музика у видео-играма и звук у видео-играма, чиме ће се задовољити велика потреба у креативним индустријама за људима овог профила.

Ови програми окупили су 13 високошколских установа са три државна универзитета и више од десет успешних софтверских компанија међу којима су 3Lateral, Mad Head Games, Two Desperados, Nordeus, Ubisoft и друге. Поред професора са домаћих факултета, на оба мастер програма предвиђено је ангажовање предавача како са страних универзитета (САД, Шпанија, Аустралија, Хрватска), тако и из поменутих компанија које ће, поред тога, обезбедити и обавезне праксе за све студенте у трајању од најмање два месеца. Медијима се обратио и Небојша Бјелотомић, директор компаније Saga New Frontier Group, једног од чланова Иницијативе „Дигитална Србија“: 

Овакав програм је потребан целокупној српској привреди. Ми у Иницијативи „Дигитална Србија“ имамо више од 30 компанија које не раде само у ИТ сектору, 50 одсто наших чланова чине компаније ван ове индустрије — ту су и банке, консултантске и фармацеутске куће, маркетиншке агенције. Ипак, без обзира на наше разлике, сви ми мислимо да је овај Мастер 4.0 програм важан за целу економију  —  зато што је, глобално гледано, ово изузетно јака индустрија, вредна као филмска и музичка заједно, али и зато што је Србија јака у гејмингу. Прошле године нас је америчка организација Startup Genome сврстала у топ 10 светских екосистема за гејминг, а у нашој земљи, поред неколико десетина јаких домаћих компанија, послују и неки од глобалних лидера у овој индустрији — амерички Epic Games, француски Ubisoft  или руски Playrix, навео је Бјелотомић.

Он је додао да идеја Мастера 4.0 није само образовање људи који ће лако наћи посао, већ људи који ће отварати нове компаније и умети да створе нове послове.

Универзитет у Kрагујевцу је у процесу акредитације свог Мастер 4.0 програма предвиђеног да почне током првог семестра школске године пред нама, док је почетак програма Универзитета уметности и Математичког факултета у Београду планиран за 2021. годину. За сваки од наведених програма предвиђено је по 35 места – од чега по 15 буџетских, пет на стипендији Иницијативе „Дигитална Србија“ (без обавезе праксе или запослења у компанијама које окупља ова непрофитна организација), а Универзитет у Kрагујевцу ће стипендирати додатних пет студената на свом програму.