„Промоција националног модела дуалног и предузетничког образовања“ одржана је 31. маја у Скупштини  града Лесковца,  а на отварању је говорила помоћница министра просвете за дуално и предузетничко образовање Габријела Грујић која је указала  на значај овог модела образовања.

Помоћница министра истакла је да постоји више разлога што је Лесковац одабран као један од градова где ће се реализовати Промоција националног модела дуалног и предузетничког образовања.

Један од разлога је то што је Лесковац од почетка радио заједно са Министарством просвете на увођењу овог модела наставе, подсетила је она.

Обраћајући се младима у сали Грујић је изјавила да је да ће им опредељење за ове моделе образовања дати висок ниво самопоуздања, самопоштовања да сами бирају своје будуће занимање.

Кад смо почињали да уводимо овај модел, говорили су да је дуално образовање јефтина радна снага. Морали смо да покажемо да је јефтина радна снага она која излази нестручна, а да када млади уче и када стичу теоријска знања и могу у компанијама да сагледају савремени технолошки развој а да не уче више за оцену већ зато што су на другачији начин мотивисани, то је квалитетна радна снага, навела је она.

Према њеним речима. велика заинтересованост младих за широку лепезу понуђених профила говори о високом нивоу образовног идентитета младих Лесковчана и осталих из региона, који кроз дуални модел образовања остају у Србији и граде своју будућност, своју каријеру.

Градоначелник Лесковца Горан Цветановић изразио је задовољство што је град Лесковац један од десет градова који су одабрани за „Промоцију националног модела дуалног и предузетничког образовања“.

 Живимо у времену када се знање увећава, великом прогресивном брзином, где се сматра да наше знање постаје двоструко веће сваких пет до осам година, рекао је он.

Он је оценио и да „будућност припада оним друштвима који имају неопходна знања и вештине којe ће им омогућити да надвладају брзину промена, сложеност окружења и несигурност времена“.

Усвојено знање вреднује се так онда када то усвојено знање може да се примени у пракси, зато нашу улогу као одговорне локалне самоуправе видимо као спону између привреде и школе, рекао је он.

Према његовим речима, од дуалног образовања бенефите имају компаније, појединци, читава локална заједница, регион и Република Србија.

Цветановић је подсетио да у Јабланичком округу, четири школе, од којих је три у Лесковцу и једна у Власотинцу реализују дуално образовање са укупно 32 компаније.

На овај начин компаније промовишу пословну културу друштвене одговорности, пружајући шансу нашим младима, амбициозним ученицима. Поред тога послодавци се налазе у доброј позицији, где могу да препознају капацитете и профил сваког кандидата, навео је он.

Нагласио је да се дуално образовање показало као прилика да ученици примењују теоријска знања која су стекли током школовања и стекну радно искуство.

Овако припремљени ученици сигурно ће лакше наћи посао, констатовао је градоначелник Лесковца.

Снежана Радивојевић из Регионалне привредне Коморе Лесковца указала је на значај ове теме.

Представници привредне коморе Србије су у сталном контакту са привредом и сматрамо да је привреда једна од кључних карика реализације дуалног образовања. У овој школској години, ученици првог разреда могу да се определе за три образовна профила, а то су модни кројач, индустријски механичар и техничар мехатронике, рекла је она.

Нагласила је и улогу школа у реализацији дуалног образовање а пре свега координатора практичне наставе који заједно са инструкторима из компанија и ученицима реализују дуално образовање.

Привредној комори Србије је поверена реализација обука за инструкторе у компанијама и издавање лиценце. До сада је обуку прошло око 400  инструктора из компанија и оно што предстоји до почетка школске године је организација наредних обука за инструкторе у целој Србија, односно и на подручју Јабланичког и Пчињског округа, прецизирала је она.

Снежана Радивојевић је истакла да је „455 компаније дало подршку образовним профилима у овој школској години, а да се 280 нових прикључило процесу.

Што се тиче Јабланичког и Пчињског округа, око 80 компанија ће сарађивати са девет стручних школа и 15 образовних профила, рекла је она.

На значај оснивања и рада ученичких задруга основних и средњих школа, као једног од добрих модела развоја осећаја за иницијативу и предузетништво, указала је Сања Радмиловић, руководилац групе у сектору за дуално и предузетничко образовање и васпитање и том приликом  представила Правилник о ученичким задругама.

Присутнима су се обратили и Татјана Галијаш, представник компаније „Фалке“ (Falke) која је презентовала имплементацију дуалног образовања у својој компанији.

Власник хотела „Наис“ Томас Павловић је представио своја искуства у примени дуалног образовања, док је наставник вештина у Високој пословној школи струковних студија Лесковац Момчило Ценић говорио о искуству те школе у примени тог модела.

На тему „Националног оквир квалификација“ говорила је Весна Фабиан, руководилац групе за развој високог образовања. Фабиан је истакла да „Национални оквир квалификација“ усклађује систем образовања са потребама тржишта рада али не само са тренутним потребама већ и са будућим. Систем „Националног оквир квалификација“ је такав да признаје и верификује све врсте и нивое квалификација, не само оне које су стечене кроз формално образовање, већ и оне које се стичу кроз неформално образовање тако и информално учење. Фабиан је указала да „Национални оквир квалификација“ препознаје и да образовање и стицање квалификација није само привилегија младих људи, већ се могу стећи и у одраслом добу.

На скупу који је организовало Министарство просвете, науке и технолошког развоја, представљени су и правилници, стандарди каријерног вођења и саветовања и Закон о националном оквиру квалификација.

Промоцију су присуствовали представници школа, међу којима су ученици средњих школа, представници Привредне комoре Србије, локалне самоуправе и представници компанија из Јабланичког и Пчињског округа.