Промоција Националног модела дуалног и предузетничког образовања одржана је 24. маја у Скупштини града Јагодине.

Помоћница министра просвете за дуално и предузетничко образовање и васпитање Габријела Грујић истакла је у уводној речи да је цео тим Министарства просвете и Привредне коморе Србије присутан на промоцији како би се разјаснило који су бенефити овог модела образовања за све заинтересована стране.

Мишљења смо као тим, који се заједно борио већ три године да системски уведе како закон тако и модел реализације наставе, да заправо млади људи који имају стечена само теоријска знања заиста не могу да након жељеног нивоа формалног образовања буду запошљиви. Зато смо креирали наш, јединствени, национални модел образовања који је усклађен са потребама привреде, што значи да смо водили рачуна шта је потреба малих и средњих предузећа, истакла је помоћница министра.

Она је навела и да младим људима треба понудити стимулативну средину, што је у овом случају једна компанија, где они могу да процене због чега уче теорију и на који начин могу да стекну вештину управљања знањима.

Према њеним речима, крајем јуна у Скупштину улази и нови Закон о високим дуалним студијама.

То говори о томе да смо озбиљно промишљали о реформи образовања за све наше младе, младе из средњег стручног образовања и младе из високог образовања, рекла је она.

Руководилац групе у сектору за дуално и предузетничко образовање и васпитање Сања Радмиловић представила је резултате Истраживања о раду ученичких задруга које је Министарство просвете, науке и технолошког развоја реализовало током септембра 2018., у коме је учествовало 946 установа, односно, 699 основних и 247 средњих школа што је укупно око 50 одсто укупног броја свих основних и средњих школа у Србији.

Заменица градоначелника Јагодине Снежана Вукашиновић истакла је да тај град 14 година скреће пажњу својим убрзаним растом и развојем, јединственом социјалном политиком и бројним бенефицијама.

 Локална самоуправа је дајући бесплатно земљиште и инфраструктуру довела велики број фабрика. Тржиште се сада значајно променило и сада нам фали стручних и оспособљених радника, а у многим струкама и занимањима имамо вишак радне снаге. И зато је покренута прича о дуалном и предузетничком образовању, путем којих би ученици требало да стичу практична знања и вештине и да се по завршетку образовања и врло брзо запосле. Дуалном образовању треба прићи са респектом и озбиљно, изјавила је она.

            Током промоције приказан је рад Ученичке компаније у Средњој школи, Пољопривредно-ветеринарска школа са домом ученика „Свилајнац“, док су на штандовима у холу Скупштине представљени резултати рада те ученичке компаније.

            О досадашњем успеху у реализацији дуалног образовања присутнима је говорила и Ивана Ковачевић, виши саветник за развој образовања у Привредној комори Србије.

У овом процесу привредници су јако важна карика, међутим јако важна карика су и школе, односно да би дуално образовање био успешан процес веома је важно да постоји стална спрега између школа и представника привреде, тачније између координатора практичне наставе који раде у школама и инструктора који су запослени у компанијама и који су лиценцирани да обављају посао инструктора, истакла је она.

Ковачевић је додала да су недавна истраживања показала да су ученици који су завршили образовање по дуалном моделу, односно 70 одсто њих,  у року од 6 месеци нашли посао. Највећи број њих управо у компанијама у којима су имали учење кроз рад.

Ови подаци говоре о озбиљности компанија које су спремне да запосле те ученике али и о младим људима који мењају своју свест, закључила је она.

            Присутнима се обратила и Бојана Стојановић из компаније Аунде (Aunde) која је презентовала имплементацију дуалног образовања у својој компанији.

Догађају су поред представника Министарства просвете, науке и технолошког развоја и Привредне коморе Србије присуствовали и представници основних и средњих школа, званичника и представника компанија из тог округа.

На скупу који је организовало Министарство просвете, науке и технолошког развоја, предстваљени су подзаконски акти Закона о дуалном образовању – Правилник о распоређивању ученика за учење кроз рад, Правилник о ближим условима, програму обуке и другим питањима од заначаја за полагање испита за инструктура, стандарди каријерног вођења и саветовања, као и Национални оквир квалификација који усклађује систем образовања са потребама тржишта рада али не само са тренутним потребама већ и са будућим.