Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević izjavio je danas u Beogradu da realizacija velikog sistemskog „Projekta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja“ svedoči o tome da je u fokusu resornog ministarstva i  predškolsko obrazovanje i vaspitanje.

Projekat je pokrenulo Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije uz podršku Svetske banke. Cilj projekta je unapređenje dostupnosti, kvaliteta i uslova predškolskog vaspitanja i obrazovanja za svu decu od rođenja do 6,5 godina, a naročito za decu iz društveno osetljivih grupa. Dobiti od ovakvog projekta imaju sva deca predškolskog uzrasta i njihove porodice, predškolske ustanove, lokalne zajednice i institucije državne uprave u čijoj nadležnosti je predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

Otvarajući konferenciju „Veliki ljudi od malih nogu“  Šarčević je istakao da je ministarstvo u procesu strateškog planiranja razvoja obrazovanja u Republici Srbiji za narednih deset godina.

U oblasti predškolskog vaspitanja to znači nastavak započetih aktivnosti. Ponosni smo što smo u prethodnom periodu doneli niz podzakonskih akata čijom se primenom podržava razvoj kvaliteta prakse predškolskih ustanova. U septembru 2018. godine smo usvojili novu programsku koncepciju „Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja – Godine uzleta“, čiju primenu sistemski podržavamo, kroz aktivnosti u projektu koji nas danas okuplja, rekao je on.

Šarčević je naglasio da odrasli imaju odgovornost i zadatak da stvaraju kvalitetne uslove za svu decu.

Imamo odgovornost i zadatak da naše predškolske ustanove budu sigurna i podsticajna okruženja za učenje, mesta pripadanja i zajedništva, mesta radosti, igre i istraživanja. Na taj način, podržavamo dobrobit dece i porodica i doprinosimo razvoju naših lokalnih zajednica i društva u celini, istakao je Šarčević.

Šef kancelarije Svetske banke u Srbiji Stiven Ndegva je rekao da u Srbiji oko polovina dece uzrasta od 3 do 5,5 godina ide u predškolske ustanove, što je nizak procenat upisa u poređenju sa većinom zemalja članica Evropske unije gde se ovaj procenat kreće između 85 i 100 odsto.

Kao i mnoge države u svetu, Vlada Republike Srbije je prepoznala značaj ranog predškolskog vaspitanja i obrazovanja kako bi deca ostvarila svoj puni razvojni potencijal. Prve dve komponente projekta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja imaju fokus na pristupu i kvalitetu predškolskog obrazovanja, dok će se komunikacionom kampanjom i grantovima opštinama podstaknuti roditelji i staratelji da se aktivno uključe u rano vaspitanje i stimulaciju dece na odgovoran način, sa fokusom na decu iz društveno osetljivih grupa, rekao je on.

On je izrazio uverenje da će ovaj projekat napraviti pomak i da će boljitak osetiti sva deca u Srbiji, njihove porodice i društvo u celini.

 Na konferenciji su uručeni ugovori o dodeli grantova za 20 lokalnih samouprava: Aleksinac, Varvarin, Voždovac, Vladičin Han, Vlasotince, Zrenjanin, Kragujevac, Kraljevo, Kruševac, Lebane, Leskovac, Merošina, Novi Sad, Palilula, Prokuplje, Smederevo, Sremska Mitrovica, Čukarica, Šabac, Šid.

Visina svakog granta iznosi oko 4.500.000 dinara, i podrazumeva obavezu sufinansiranja. Finansiranjem i implementacijom ovih projekata biće obezbeđena značajna dobit za svu decu predškolskog uzrasta i njihove porodice, lokalnu zajednicu, kao i unapređenje usluga predškolskih ustanova i institucija državne uprave u čijoj nadležnosti je predškolsko vaspitanje. Neka od ovih rešenja podrazumevaju edukativne radionice za roditelje, opremanje prostora u domovima zdravlja za boravak dece, program predškolskog vaspitanja u zabačenim sredinama, mobilna savetovališta u cilju promovisanja pozitivnog roditeljstva, informisanje materijalno ugroženih porodica na terenu, boravak dece iz materijalno ugroženih porodica sa decom koja borave u grupama, radionice za uspešno roditeljstvo u savremenim uslovima, posebno uloge oca, i realizaciju kratkih programa za decu od 1 do 6,5 godina, koji podsticajno utiču na razvoj i učenje sve dece, sa naglaskom na decu iz osetljivih društvenih grupa.

Na koferenciji su govorili i državni sekretar u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Viktor Nedović,  savetnik  ministra Gordana Kosanović, Biljana Hroneos Krasavac, direktor jedinice za upravljanje projektom i Ljiljana Marolt, rukovodilac Grupe za poslove predškolskog vaspitanja i obrazovanja u ministarstvu.

Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja je podeljen u 3 komponente. Komponenta 1 je skoncentrisana na unapređivanje dostupnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Komponenta 2 se odnosi na unapređivanje kvaliteta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja, a Komponenta 3 ima za cilj davanje podrške deci i porodicama iz osetljivih društvenih grupa putem komunikacione kampanje i dodele grantova lokalnim samoupravama.