U Srbiji su uloženi pozitivni napori da se deca migranti uključe u obrazovni sistem, rekla je pomoćnica ministra prosvete za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje Vesna Nedeljković.

Na okruglom stolu o uključenosti i kvalitetu obrazovanja migranata i izbeglica održanom u četvrtak, 26 aprila u Beogradu Nedeljković je navela da je ceo obrazovni sistem bio na ispitu i da je taj ispit uspešno položen.

Naši napori nisu bili usmereni na veliki broj dece, ali predstavljaju veliku promenu u sistemu obrazovanja, koja zahteva stalno prilagođavanje, rekla je  ona.

Dodala je da se nikada ne zna kada će se doći sledeći talas izbeglica, ali da su iskustva uključivanja dece migranata u obrazovni sistem ukazala na prostor za poboljšanje nastave za decu kojima srpski nije maternji i da je počelo samoocenjivanje pedagoga.

Na skupu je ocenjeno da se broj dece migranata uključenih u obrazovni sistem Srbije smanjuje, ali da su napori za njihovu inkluziju izuzetno pozitivni.

U analizi uključenosti dece migranata u obrazovni sistem navodi se da se broj dece školskog uzrasta u 18 migrantskih centara u Srbiji od oktobra 2017. do februara 2018. smanjio za 235 i da sada iznosi 722. Opao je i broj dece koja pohađaju škole i sada iznosi 415.

U obrazovnom sistemu je najviše dece osnovnoškolskog uzrasta, ali u taj broj nisu uključena deca iz Sombora, Subotice i Kikinde, koja nastavu pohađaju u samim centrima. Obuhvat osnovnog obrazovanja je od 86 do 90 odsto dece, a srednjoškolskog između osam i 16 odsto.

Sve škole koje smo posmatrali, a koje nude podršku deci-migrantima, sarađuju s predstavnicima lokalne samouprave, međunarodnim i domaćim nevladinim organizacijama, školskom upravom i Ministarstvom obrazovanja, navela je specijalistkinja UNICEF-a u Srbiji za obrazovanje Tanja Ranković.

Ona je rekla da je cilj praćenja uključenosti migranata u obrazovni sistem uvid u mišljenje nastavnika i škola o aktuelnom stanju sa decom migrantima, pruženoj i potrebnoj podršci i kreiranje preporuka za unapređivanje podrške nastavnicima i školama u koje su uključena deca migranti.

Napori za inkluziju dece migranata nisu običan, već jedan od najvećih uspeha Srbije. Zahvaljujući saradnji UNHCR-a, nadležnih ministarstava, Komesarijata za izbeglice i nevladinih organizacija, skoro 800 dece u 70 škola sada učestvuje u obrazovnom sistemu Srbije, rekla je zamenica UNICEF-ovog predstavnika u Srbiji Severin Leonar.

Na skupu je predstavljena i platforma REMIS, putem koje nastavnici ili migranti mogu usavršavati postojeći okvir obrazovanja i priručnik za podršku jezičkoj nastavi, koju je izradio tim Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu u saradnji sa filozofskim fakultetima iz Srbije.